پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 120101
ثروتمندان ۳۰ برابر بيشتر از فقرا از يارانه‌ سود مي‌برند!
تاریخ انتشار : 1393/10/16 10:13:44
نمایش : 1072
کارشناس عالي علوم استراتژيک گفت:سهم دهک‌هاي اول جامعه از محل استفاده از يارانه‌هاي پنهان به ويژه سوخت، ۳۰ برابر بيشتر از ساير اقشار است؛ به عبارتي ديگر دولت به ثروتمندان ۳۰ برابر بيشتر از فقرا يارانه مي‌دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد حسن قديري ابيانه، کارشناس عالي علوم استراتژيک بيان داشت: برخي‌ها به مذاکرات با ۱+۵ اميد بسته‌اند، حتي اگر تحريم‌ها برداشته شوند و مذاکرات به نتيجه برسد وضعيت ايران به پيش از تحريم برمي‌گردد و معجزه‌اي صورت نخواهد گرفت، عده‌اي مي‌گويند در اين آشفته بازار تحريمي، دولت گذشته نتوانست فضا را مديريت کند؛ البته نقد دولت پيشين و شکستن کاسه و کوزه بر سر دولت‌هاي قبل سياستي است که تمام دولت‌ها در پيش گرفته‌اند، نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري براي رسيدن به مسند مذکور تا دلتان بخواهد سياه نمايي مي‌کنند، وعده مي‌دهند و وقتي دولت را به دست گرفتند با بيان اينکه ما يک ويرانه تحويل گرفتيه‌ايم مظلوم نمايي مي‌کنند، در چهارسال دوم نمي‌توانند بگويند ويرانه تحويل گرفتيم مي‌گويند: مي‌خواستيم کار کنيم اما برخي‌ها نگذاشتند، اگر بخواهيم کار کنيم بايد تمام اختيارات در ما متمرکز باشد.

سهم هر ايراني، فقط نصف يک بشکه نفت

وي با مطرح کردن اين سوال که به نظر شما اگر دولت، تمام پول نفت را بدون اينکه حتي يک ريال به بخش‌هاي عمراني، بهداشت، آموزش و غيره اختصاص دهد و درآمدهاي نفتي را بين مردم تقسيم کند؛ سهم هر ايراني از بشکه‌هاي نفتي چند تومان خواهد بود؟ گفت: کافيست شما کلمه ي Iran oil Expo را در موتورهاي جستجو تايپ کنيد، خواهيد ديد که اطلاعات مختلفي از سوي opec ، سازمان بين المللي انرژي، سازمان بين المللي توسعه و حتي سازمان CIA از فروش محصولات نفتي و غير نفتي ايران، درج شده است؛ کشورمان در سال ۱۳۹۱ تعداد ۲۳۰۰۰۰۰ بشکه نفت صادر کرده است اگر اين آمار را در ۳۰ روز ضرب کنيم و عدد به دست آمده را در جمعيت ايران که ۷۹ ميليون نفر مي‌باشد تقسيم نماييم سهم ماهيانه‌ي هر ايراني در سال ۱۳۹۱ از صادرات نفتي، (در حالت خوشبينانه) يک بشکه است.

کارشناس عالي امور استراتژيک با اشاره به نارضايتي نمايندگان اصول گرا و اصلاح طلب از فروش روزانه بيش از دو ميليون بشکه و گنجانده شدن اين رقم در لايحه بودجه که در برخي مواقع غير واقعي بود، تصريح کرد: ميزان نفت در سال جاري به ۱۳۰۰۰۰۰ بشکه تصويب رسيد، نکته جالب اينجاست که حتي اگر روزانه يک ميليون بشکه بفروشيم به اين علت که تحريم هستيم نمي‌توانيم پول آن را به صورت نقدي از خريدار بستانيم، در اين شرايط اگر ميزان فروش روزانه نفت کشورمان را در ۳۰ ضرب و بر جمعيت ايران تقسيم کنيم سهم ماهيانه‌ي هر ايراني از محل فروش نفت، تنها نصف يک بشکه است، لازم به ذکر مي‌باشد که قيمت هر بشکه نفت در حال حاضر به زير ۶۰ دلار تنزل يافته است.

توهم نفتي در ميان عوام و خواص

قديري ابيانه با تاکيد بر اين مطلب که جامعه‌ ما اعم از رئيس جمهور، دولت مردان، وزرا، مديران و مردم دچار توهم نفتي شده‌اند و آنچه مي‌پندارند ده‌ها و شايد هزاران برابر از واقعيت فاصله دارد ابراز داشت: به ديدار يکي از مقامات عالي کشور رفتم، از ايشان سرانه و سهم هر ايراني از بشکه‌هاي نفتي را پرسيدم، فکر مي‌کنيد چه جوابي دادند؟ گفتند: سهم هر ايراني از فروش محصولات نفتي حداقل ۷۰۰ هزار تومان است، شما را به شنيدن اين بخش جالب دعوت مي‌کنم؛ از کسي که بودجه را نوشته است اين سوال را پرسيدم ايشان گفتند: دسته کم يک ميليون تومان!!! مغز اقتصادي و بودجه نويس کشورمان از يک ضرب و تقسيم ساده عاجز است. فکر کنيد که تصور اعضاي خانواده‌تان از حقوق شما، ده برابر بيشتر از ميزان واقعي آن باشد، چه کسي مي‌تواند پاسخ مطالبات آن‌ها را بدهد؟

وي خاطرنشان کرد: برخي از مردم، دولت را به تساهل در قبال ملت متهم مي‌کنند و مي‌گويند: ايران يکي از کشورهاي ثروتمند در زمينه استخراج نفت و گاز است پس چرا ما از اين درآمدهاي هنگفت، چيزي نمي‌بينيم؟ يکي از دوستانم ابراز داشت: ۲۰ سال پيش که به مکه مشرف شده بودم قيمت يک قوطي نوشابه فقط يک ريال بود امسال نيز که عازم عربستان شدم قيمت همان نوشابه هيچ تغييري نکرده بود، پس چرا ما صبح که از خواب بيدار مي‌شويم مي‌بينيم که به قيمت تمام اقلام، اضافه شده است؟ به ايشان گفتم: دوست عزيز! کشور عربستان، روزانه ۲۰ ميليون بشکه يعني دقيقا بيش از ۱۳ برابر کشور ما، فروش نفت دارد؛ برخي‌ها مي‌گويند اقتصاد دوره‌ پهلوي منسجم تر بود، آقايان! در زمان شاه مخلوع ميزان صدور نفت ايران، روزانه ۵ ميليون بشکه و تعداد جمعيت کشورمان ۳۶ ميليون نفر بود؛ به عبارت ديگر سهم هر ايراني ۵ بشکه نفت بود.

مدير تاسيس انجمن نخبگان جهان اسلام ادامه داد: بد نيست که نگاهي به آمارهاي نفتي کشور امارات متحده عربي بياندازيم، اين کشور روزانه دو ميليون نفت صادر مي‌کند، وسعتي به اندازه ي قشم دارد و جمعيت آن تنها يک ميليون نفر است، اگر ميزان صادرات امارات را در ۳۰ روز ( معادل يک ماه) ضرب کنيم مي‌بينيم که ميزان صادرات سالانه نفت امارات به نسبت جمعيتش برابر با ۸۰ سال صادرات نفتي ايران است، جاي ترديد نيست که اگر ايران به اندازه‌ي امارات کوچک و جمعيت آن يک هفتاد و نه ميليونم بود بود، ايران از امارات متحده‌ي عربي زيباتر و پيشرفته‌تر مي‌شد.

قديري ابيانه با بيان اينکه درآمدهاي ايران صرفا به بخش صادرات نفتي محدود نمي‌شود و عايدات ديگري از محل؛ فروش گاز، پتروشيمي، مس، گمرک، ماليات، عوارض، جريمه‌ها، سهم ۶۵ درصدي شرکت‌ها از محل سود واقعيشان، ماليات بر درآمد کارکنان، انصراف از دانشگاه دولتي، جريمه‌ي شرکت‌هاي متخلف و صدها بخش ديگر نيز تامين مي‌شود گفت: تمام اين مبالغ به بودجه‌ي عمومي سرازير مي شوند، جمع بودجه عمومي در سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۱۶۴ هزار ميليارد تومان و سرانه ي هر ايراني از اين رقم، ۱۸۳ هزار تومان بود، در همين سال، تحريم‌هاي کمرشکن به يکباره عليه ايران اعمال شد به گونه‌اي که توان دولت براي تامين هزينه‌هاي هر شهروند در بخش‌هاي اجتماعي، آموزش، عمراني، بهداشت و غيره از ۱۸۳ هزار تومان به ۱۱۵ هزار تومان کاهش يافت؛ يعني دولت براي هر فرد با کاهشي معادل ۶۴ هزار تومان مواجه شد، اين رقم را در ۷۹ ميليون ضرب کنيد تا به رقم واقعي کاهش بودجه در سال ۱۳۹۱ دست يابيد.

ماهيانه چهار تا پنج ميليون تومان براي هر دانشجو در دانشگاه‌هاي دولتي هزينه مي‌شود

وي تصريح کرد: بدون شک، تمام بخش‌هاي جامعه مي‌گويند: بودجه‌ي ما کم است؛ اگر بودجه بهتري داشتيم فلان کار را مي‌کرديم يا بهمان خدمات را با کيفيت عالي ارائه مي‌داديم، با يک حساب سرانگشتي مي‌توان فهميد که اگر دولت به ازاي هر ايراني، ۱۰۰۰ تومان را به بخش‌هاي مختلف؛ آموزشي، اجتماعي، فرهنگي، عمراني، بهداشتي و غيره اختصاص دهد اين مبلغ چيزي حدود ۹۰۰ ميليارد تومان مي‌شود، سوال من اين است که دولت از کجا مي‌تواند اين مبلغ را تامين کند؟ همه مي‌گويند سهم من از درآمدهاي نفتي کجاست؟ ولي کسي با خودش نجوا نمي‌کند که نقش من در توليد ثروت چيست؟

عضو شوراي بين الملل پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، هزينه‌ سرانه هر دانشجو در سال ۱۳۹۱ که در دانشگاه دولتي و در رشته‌ غيرمهندسي تحصيل مي‌کرد را ۳ ميليون تومان اعلام کرد و افزود: اين رقم در سال جاري به ۵ تا ۴ ميليون تومان افزايش يافته است، آنوقت همين دانشجو، دست به کمر و با حالتي طلبکارانه مي‌گويد سهم من از فروش نفت کجاست؟ چرا من چيزي نمي‌بينم؟ يک عده نيز لي لي به لالاي اين افراد مي‌گذارند و براي ايشان درب نوشابه باز مي‌کنند، من به اين دانشجويان مي‌گويم: خير نديده‌ها! ۵- ۴ نفر به خاطر شما کپر نشين شده‌اند که سهم نفتشان مانند هلو در گلو شما پايين برود، خودتان چه گلي به سر اين مملکت زده‌ايد؟ غلط است هر که مي‌گويد روز ۱۶ آذر روز بيان مطالبات دانشجويان است، در اين روز بايد از تک تک دانشجويان پرسيد که در اين يک سال چه کرده‌ايد؟ دانشجويان صهيونيستي در دانشگاه‌هايشان براي تسخير جهان نقشه مي‌ريزند، شما خجالت نمي‌کشيد فقط به فکر پاس کردن نمره هستيد؟ بعد از آنکه حضرات، مدارکشان را گرفتند، با گردن کج مي‌گويند: کار که بدون پارتي نمي‌شود، صد البته که در اين بهبوهه اساتيد و دولت نيز مقصر هستند.

دولت به ثروتمندان ۳۰ برابر بيشتر از فقرا يارانه مي‌دهد

قديري ابيانه هزينه‌ي ريخت و پاش‌هاي دولت را پنج برابر بيشتر از مقدار مصوب و تمهيد شده عنوان کرد و ادامه داد: در انتخابات رياست جمهوري، هريک از نامزدها شعارهايي مي‌دادند که خودشان نمي‌دانستند بودجه‌ آن را از کجا تامين کنند، در جريان مناظرات تلويزيوني کانديداهاي رياست جمهوري يازدهم، آقاي حيدري، مجري سيما به پيشنهاد بنده از نامزدها پرسيد: اگر فروش نفت از دو و نيم ميليون بشکه نفت به يک ميليون بشکه کاهش يابد براي تامين بودجه، خدمات کدام بخش را حذف مي‌کنيد؟ يارانه‌ سوخت را افزايش مي‌دهيد؟ مبلغ يارانه را کاهش مي‌دهيد؟ ۳۰ درصد از يارانه بگيران را حذف مي‌کنيد؟ همگي آن‌ها پاسخ دادند: سوال غلط است، اما چرا؟ جرات نداشتند واقعيت را بگويند، فکر مي‌کنيد اگر آقاي روحاني پيش از انتخابات از حذف يک قشر از يارانه بگيران سخن مي‌گفت، مي توانست راي بياورد؟ ايشان حتي همين الان نيز جرات گفتن اين حرف را ندارد زيرا منافع خود را براي دور بعدي انتخابات به خطر نمي‌اندازد.

**وي تصريح کرد: در همين لحظه که من و شما در حال صحبت کردن هستيم سهم دهک‌هاي اول جامعه از محل استفاده از يارانه‌هاي پنهان به ويژه سوخت، ۳۰ برابر بيشتر از ساير اقشار است؛ به عبارتي ديگر دولت به ثروتمندان ۳۰ برابر بيشتر از فقرا يارانه مي‌دهد، از سوي ديگر، من در عجبم که دولت چگونه با جيب خالي و خزانه‌ تهي ۲۰ درصد به حقوق کارکنان اضافه مي‌کند؟ در تعجبم که هزينه‌ سبد کالا را از کجا تامين کرد؟ البته بر تهيه و توضيح سبد کالا انتقاداتي است که شرح آن را به فرصتي مغتنم‌تر موکول مي‌کنم، دولت در حالي ۵۰۰۰ و پانصد ميليارد تومان يارانه مي‌دهد که اين يارانه‌ها، ماهيانه ۵۰۰۰ ميليارد تومان کسري بودجه بر دولت تحميل مي‌کند، اگر فرض کنيم دولت، ديگر به مردم يارانه نمي‌دهد باز هم پانصد ميليارد بدهکار است.

سفير سابق ايران در استراليا با انتقاد از روحاني براي اجرا نکردن فاز سوم هدفمندي يارانه‌ها و حذف ۳۰ درصد از ممتولين از خيل عظم آمار يارانه بگيران، تاکيد کرد: اين يارانه‌ها فاجعه هستند، بهانه‌ي آقاي رئيس جمهور براي حذف نکردن دهک‌هاي اول اين است که ما نمي‌توانيم طيف مرفه جامعه را شناسايي کنيم! عجب، ماجرا خنده دار شد؛ يارانه را به هر زخمي که بزنيد آن زخم بزرگ تر و چرکين‌تر مي‌شود، وقتي که يارانه به بخش مصرف تخصيص داده شود مصرف گرايي، تقاضا و تورم افزايش مي‌يابد، دعوايي که الان بين مجلس و دولت به راه افتاده اين است که مجلس مي‌گويد: دولت مي‌خواهد قيمت‌ها را افزايش دهد اما من نمي گذارم و دولت مي‌گويد: مجلس مي‌خواهد ارقام برخي کالاهاي اساسي را گران کند؛ اما من اجازه نمي‌دهم؛ مبارزه با فساد ولو براي احقاق يک ريال با اينکه واجب است اما کافي نيست، راه حل اساسي اين است که به سوي توليد ثروت گام برداريم.

مردم ما فکر مي‌کنند فقط مسئولان بايد همت مضاعف داشته باشند

قديري ابيانه به نامگذاري امسال به «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملي و مديريت جهادي» اشاره کرد و گفت: عزم ملي يعني اينکه تک تک مردم به خودشان بگويند براي رفع مشکلات اقتصادي کشورم، چه وظيفه‌اي بر عهده دارم و چه اقدامي مي‌توانم انجام دهم، در کشور ما مردم به جاي آنکه فکر کنند، انگشت خود را به سوي دولتمردان دراز مي‌کنند و مي‌گويند مشکل مديريتي داريم، در اين کارناوال، ۷۹ ميليون نفر تماشاچي هستند و خود را عضو تيم نمي‌داند، اينکه مردم فکر مي‌کنند براي نقش آفريني بايد در راس هرم قدرت قرار گيرند تا بتوانند به ملتشان خدمت کنند کاملا غلط است، بنده شاهد بودم که دولت‌هاي اصولگرا و اصلاح طلب از اول انقلاب تا حال حاضر، بيشتر از ۱۲ ساعت کار مي‌کردند، احمدي نژاد که در طول ۲۴ ساعت فقط ۴ ساعت مي‌خوابيد، چرا با وجود داشتن منابع خدادادي هنوز پيشرفت نکرده‌ايم؛ اما کشورهاي ژاپن، چين، کره و غيره بدون آنکه حتي يک بشکه نفت داشته باشند از ما جلو زده‌اند؟

وي يکي از آثار توهم ناشي از درآمدهاي نفتي را پر رنگ شدن نقش دولت، کم رنگ شدن نقش مردم، نارضايتي اجتماعي، متوقع شدن مردم، تنبلي اجتماعي، اميد به غير از خود بستن، اعتقاد به شانس، اميد به معجزه، نااميدي از نظام، و سوء ظن عنوان کرد و گفت: رهبر فرمودند: « همت مضاعف، کار مضاعف»؛ اما مردم ما فکر مي‌کنند فقط مسئولان بايد همت مضاعف داشته باشند؛ مي‌دانيد چرا در ژاپن شغلي به اسم سرايداري وجود ندارد؟ زيرا مدرسه و کلاس را مقدس مي‌دانند و نظافت مدرسه يا پاک کردن تخته سياه را به دانش آموزان باهوش و ممتاز موکول مي‌کنند، اما در کشور ما کار کردن به کساني که جريمه مي‌شوند اختصاص مي‌يابد، تعطيلات ايران بيشترين ميزان تعطيلات در کل جهان است؛ کشورهاي ژاپن، ۱۵ روز، آمريکا، برزيل و پاکستان ۱۰ روز، ايتاليا، نروژ و سويس ۱۳ روز، انگلستان ۸ روز، چين و روسيه ۷ روز، سويس ۴ روز، هندوستان ۳ روز و اما تعطيلات نوروز در ايران دو برابر تعطيلات سالانه‌ کشورهاي مذکور است.

چشم و دلمان روشن! ما به درد « خود تحريمي» گرفتار شده‌ايم

رايزن مطبوعاتي و سخنگوي سفارت ايران در ايتاليا در سالهاي ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ ادامه داد: در اروپا از هر ۴ نفر، دو نفر شاغل هستند، در انگلستان از هر ۳ نفر، دو نفر مشغول به کار هستند اما در ايران از هر ۴ نفر، يک نفر شاغل است؛ ساعت مفيد کاري در ايران ۲۲ دقيقه در روز، در ژاپن ۸ ساعت، در اروپا ۷ ساعت و در کره‌ جنوبي بين ۱۰ تا ۹ ساعت است، در سال ۸۹ که به « همت مضاعف، کار مضاعف » مزين شد ساعت کار مفيد ۶۴ دقيقه بود؛ اما امسال به ۲۲ دقيقه تنزل يافته است، اشتغال يک ژاپني در طول سال معادل ۲۱ سال کار کردن يک ايراني است، دلمان خوش است که مي گوييم ۳۰ سال به کشورمان خدمت کرده ‌يم، بعد از بازنشستگي باز هم مستمري مي‌گيرم، پس از مرگمان نيز خانواده‌مان از مستمري ما استفاده مي‌کند، با تمام اين تفاسير باز هم مي‌گوييم که چرا کشورمان پيشرفت نمي‌کند، ما ايراني‌ها در تنبلي اجتماعي پس از اعراب در رتبه‌ دوم جدول ايستاده‌ايم، در اسراف کردن يکي از پرمصرف‌ترين ملت‌هاي جهان هستيم، سال گذشته معادل ۳۰ ميليارد دلار، هدررفت سوخت داشتيم.

قديري ابيانه اقتصاد کنوني ايران را اقتصاد استراحتي اعلام کرد و بيان داشت: چرا پول ما از سال ۱۳۸۹ ارزش خود را از دست داده است؟ به دليل اينکه اقتصاد ايران وابسته به کار نيست، ميزان کار مفيد به يک سوم کاهش يافته است، ميزان صادرات نفت را نيز به يک سوم کاهش داده‌ايم بنابراين اعتبار پولمان نيز تنزل يافته است، سبک زندگي ما تضعيف کننده‌ي ارزش پول کشورمان است، مردم ايران طالب پشت ميز نشين هستند، چند سال پيش به يکي از مناطق نفت خيز جنوب کشور رفتم و با چشمان خودم ديدم که يک کره‌اي در گرماي بي‌سابقه ي هوا در حال کار کردن بود و چند ايراني با کت و شلوار تميز و کلاه ايمني اطراف اين شخص را گرفته بودند و دستور مي‌دادند، نه با حلوا حلوا گفتن دهن شيرين مي‌شود و نه با شعار اقتصاد مقاومتي دادن اقتصادمان مقاومتي خواهد شد، در اين ميدان تک تک افراد جامعه مسئول هستند.

وي با بيان اينکه يکي از مقامات بلندپايه‌ آمريکايي گفت: ايراني خوب، ايراني است که مرده باشد و يکي ديگر از مشاورين اوباما ابراز داشت: ايراني‌ها حرام زاده هستند و بايد تمام آن‌ها را بمباران کرد، گفت: آمريکا نيازي به کاهش توليدات داخلي ايران و يا تحريم کردن کشورمان ندارد، خودمان با عدم بهره وري، عدم وجدان کاري و کم کاري در آسياب دشمن آب مي‌ريزيم، به هر بهانه‌اي اعم از؛ کالاي خارجي مرغوب‌تر است و کالاي ايراني کيفيت ندارد خودمان را تحريم کرده‌ايم، اسرائيل نيازي ندارد که به ايران آسيب برساند ما در يک ماه بيش از ۲۰۰۰ نفر تلفات جاده‌اي داشتيم، لذا چشم و دلمان روشن! که ما به درد « خود تحريمي» گرفتار شده‌ايم و خود تحريمي بدترين نوع تحريم است.

سفير سابق جمهوري اسلامي ايران در مکزيک، گواتمالا، بليز و استراليا ادامه داد: تمام دغدغه‌ي صدا و سيما به سرگرم کردن بانوان خانه دار معطوف شده است، به ياد دارم در زمان‌هاي گذشته، مادران و مادربزرگ‌ها، بيشترين وقت خود را به بافتن قالي و کارهاي هنري- خوداشتغالي صرف مي‌کردند حتي اگر نيم ساعت هم با بانوان همسايه به خوش و بش کردن مي‌گذارندند باز هم ميل بافتني از دستانشان جدا نمي‌شد، اين مدرکي که دانشجويان دختر از دانشگاه مي‌گيرند فقط و فقط به درد بي‌درمان بالا بردن نرخ مهريه مي‌خورد، اينکه بسياري از فراغ التحصيلان مي‌گويند که کار نيست، بهانه است؛ يک متخصص زبان انگليسي مي‌تواند سفارشات مشتريان را در خانه سروسامان دهد، دختران و پسران ما مي‌توانند در منزل فرش هزارشانه ابريشم ببافند و به خارج از کشور صادر کنند.

قديري ابيانه تصريح کرد: امام علي (ع) مي‌فرمايند: بهترين تفريح، کار است، مصيبت ما از آنجا شروع مي‌شود که صدا و سيماي جمهوري اسلامي در فيلم‌ها و برنامه‌هاي مختلف، کار کردن را معادل جان کندن و يا تراکتور بودن نشان مي‌دهد، حتي در دوبله کردن فيلم‌هاي خارجي که نگاه مثبتي به اشتغال دارند براي چاشني دهي و مزه دار کردن از عبارات عاميانه مانند سگ دو زدن استفاده مي‌کند، مهمترين وظيفه‌ي دولت زمينه سازي براي اشتغال است اين که مردم تا چه اندازه همت کنند و از بسترهاي موجود استفاده نمايند به دولت مربوط نيست زيرا دولت به وظيفه‌ي خود جامه عمل پوشانيده است.

وي شايسته سالاري را با استخدام مادام العمر و به مدت ۳۰ سال در يک شغل را در تضاد دانست و خاطرنشان کرد: اولين جمله‌اي که در مدرسه به کلاس اولي‌ها ياد داده مي شود « بابا آب داد» است، از همان آغاز راه، فعل دادن و گرفتن بدون زحمت را در نهاد کودک دروني مي‌کنيم، منفي بيني و نق زدن در وجود ما به بلوغ رسيده است بنابراين بايد نگرشمان را متحول کنيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html